CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 7, 2010

☼Bidadari Syurga ☼3

24.06.2010

Aku terkejut bila bunyi alarm telefon...pukul 5.30 pagi..aku pandang sekeliling...aku tengok suamiku kat sebelah..oohh...aku kat kampung rupanya..mcm mimpi plak...tiba2 suami aku kat sebelah..tapi kenapa plak aku kat cni?aku fikir balik apa yang dah berlaku pada aku...Ya Allah..anak aku!bb,sayang bangun...bangun sayang...jangan tinggalkan mummy sayang...aku usap perut sambil menangis..kenapa aku yang kene hadapi semua ni..sayang..jangan tinggalkan mummy...mummy tak sanggup sayang...aku kejutkan hubby,"abang,abang...".."kenape sayang..kenapa nangis ni.."hubby peluk aku erat.."abang...sayang nak anak sayang...sayang nak bb abang...sayang tak nak g hospital..sayang taknak keluarkan bb ni..sayang sayang bb ni..sayang tak nak dia tinggalkan kita..".."sayang,jangan macam ni sayang...sayang kena tabah..sayang kena kuat..tak baik sayang macam ni..sayang kena terima takdir tuhan..Dia nak uji kita..kita yang terpilih sayang..mesti ada hikmah di sebalik kejadian ni..mane tau lepas ni kita dapat kembar 3".."tapi sayang tak sanggup nak berpisah dengan anak kita".."sabarlah sayang..kat dunia ni memang kita bersedih,sengsara..tp dia tunggu kita kat syurga nanti..dia akan tarik kita masuk ke syurga nanti sayang..sekarang sayang kena bersabar..terima dugaan ni dengan redha..istighfar byk2 sayang".."abang nangis tak masa doktor ckp yang anak kita dah takde?"..abang hanya tersenyum.."mana blh bgtau sayang.."..aku pun tersenyum..mesti abang pun menangis jugak kn tapi abang tak nak ngaku depan sayang.."abang faham tak doktor ckp masa dia telefon abang tu".."hehehe...abang tak berapa faham sangat..nak cakap jalan dari KL ke johor tapi berbelit2 sampai ke sabah...tapi abang faham la maksud dia bb dah tak der.."...sayang dah agak,mesti abang tak berapa faham sangat doktor cakap tu..panjang kebar doktor cerita..hehehe..sayang pun tak faham kalau tak tengok mulut dia kalau dia cakap..dia sengal..masa mula2 dengar dia cakap sayang nak tergelak,tapi sayang tahan,sayang kan tengah mengandung,takut nanti anak kita pun mcm tu.."aku terdiam..."abang,anak kita dah tak de..anak kita dah tinggalkan kita..sayang sayang anak kita bang.."menangis lagi..baru je sekejap tadi duk tergelak bila ingatkan doktor sengal tu.."sayang ni..tadi baru tergelak,sekarang dah nangis balik..lucu betul spongebox abang ni..hehehe"..aku tersenyum..hubby selalu cakap aku ni spongebox dia kalau aku merajuk atau menangis..dengan sendirinya aku akn berhenti merajuk atau menangis..aku rase lucu bila dia ckp aku mcm spongebox bila aku merajuk..hahahaha.."senyum mcm ni la..dah bangun g mandi pastu solat.."..."tapi sayang tak nak g hospital bang..".."sayang jangan mcm ni..boleh tak sayang buat semua ni untuk abang...sayang sayang abang kan?"aku mengangguk dan terus berlalu ke bilik air...di bilik air aku menangis sepuas2nya..aku sedih bila kau tengok perut aku ni..anak aku dah tak bernyawa di dalam perut ni..aku sedih..sekejap lagi aku akan ke hospital untuk  pisah kn antara ibu dan anak...aku sedih..aku taknak berpisah dengan anak yang aku kandung selama 6 bulan..tinggal 3 bulan je lagi untuk aku lahirkan anak aku ni..kenapa dia pergi dulu tinggalkan aku.."sayang...buat ape lama sangat dalam toilet tu..cepat sikit.."hubby ketuk pintu toilet.."kejap bang.."aku cepat2 mandi n berwuduk..aku buka pintu..hubby ada depan pintu toilet.."kenapa sayang?".."tak de pape lah abang,sayang mandi je"..."dah g solat..pastu siap".."ye abang"..siap solat aku terus bersiap...tunggu hubby siap mandi dan solat..betul ke tindakan aku ni..aku tak nak anak aku tinggalkan aku..tak boleh ke biarkan dia duduk dalam rahim aku lama2..sampai aku puas..sampai 18.9.2010..tarikh yang sepatutnya dia lahir..aku menangis lagi..kenapa air mata ni mudah sangat nak mengalir.."sayang,sabarlah sayang..sayang macam tak redha je dengan dugaan ni...mesti anak kita sedih tengok sayang macam ni.."..aku tak sedar suamiku dah siap..aku peluk suami aku..erat.."abang,sayang tak sanggup nak berpisah dengan anak sayang..sayang nak anak sayang..sayang nak bb abang..nape cepat sangat dia tinggalkan sayang abang..".."sabar sayang...jangan sedih macam ni..sayang fikir kan abang jugak ..perasaan abang bila sayang macam ni...abang lagi sedih tengok sayang macam ni..sayang tak sayang kan abang ke?"..."sayang sayang abang..tapi sayang pun sayangkan anak sayang..sayang nak bb abang..sayang tak nak dia tinggalkan kita..".."sayang ingat tak pesan abang,abang suruh sayang buat ape bila sayang sedih?".."ingat.."..aku mengucap dan istighfar..hati aku lega sikit.."jom lah sayang,semua dah  siap tu..jom g dapur,sarapan..aku ikut suami ku ke dapur..kawan2 hubby semua dah bersiap..mereka sarapan..tp aku tak de selera..puas hubby pujuk,tapi aku hanya minum teh buatan mak mertuaku...lepas siap sarapan kami pun bertolak ke hospital dengan van polis...aku sempat telefon mak aku untuk bgtahu kami dah bertolak..kami akan berjumpa di hospital..hati aku bedegup kencang..berdebar sangat...rasa macam masa untuk aku berpisah dengan anak tersayang makin dekat...aku pandang hubby,dia tersenyum...Ya Allah,kuatkan hati hambamu yang hina ini...aku tak kuat untuk hadapi semua ini..berilah kekuatan pada hambamu ini Ya Allah supaya aku dapat hadapi semua ini dengan tenang...


Kami pun tiba di hospital pukul 9 lebih...kami ke bahagian kecemasan..tapi dia suruh kami terus ke pusat bersalin berisiko rendah..kami terus ke sana..aku bagi buku pink dan surat refer dari hospital sibu kpd nurse dikaunter...mak,ayah,kak za n abang min aku dah pun sampai..aku peluk mak dan ayah aku...aku jadi pilu tengok mak ayah aku..tapi aku tahan air mata ini dari mengalir..aku ingat pesan suamiku..aku kena kuat bila berhadapan dengan orang tua kami...dia taknak orang tua kami turut bersedih bila aku bersedih..namaku dipanggil nurse,aku ke kaunter..."puan dari hospital sibu?kenapa refer ke sini?"tanya nurse..banyak tanya la pulak nurse ni.."ye,saya dari hospital sibu..saya yang mintak untuk di refer ke sini..saya nak bsalin kat sini..kat sana saya tak de sapa2..suami dan family saya semua kat sini..sbb tu saya balik sini.."panjang lebar aku jawab.."ooo...ok,puan g tukar kain batik..nanti doktor nak periksa"aku mengangguk sambil berlalu ke tempat menunggu..aku ambil kain batik dari suamiku..aku g toilet untuk tukar kain batik..untuk ke toilet aku melalui wad ibu lepas bsalin..sungguh sangat sedih bila aku terpandang ibu2 sedang memangku anaknya..ada yang sedang cium anaknya...air mata ini hampir menitis lagi..aku cuba untuk menahan..Ya Allah,sampai bila harus aku ada perasaan sedih macam ni..aku dah tak mampu untuk menanggung kesedihan ini Ya Allah..aku tak mampu untuk menanggung semua ini...aku tak sanggup untuk melihat bayi kecil..aku tak sanggup untuk melihat ibu2 mengandung..kuatkan lah hati hambamu ini Ya Allah..tiupkanlah kekuatan ke dalam jiwa ku Ya Allah..aku insan lemah Ya Allah...agak lama aku di toilet..aku kena kuatkan diri untuk melalui katil bayi yang comel tu..aku berlalu tanpa melihat bayi2 yang sedang di pangku oleh ibunya..aku tak sanggup..mereka tak akan faham perasaan aku ini..aku terus duduk di bangku yang disediakan..agak ramai jugak ibu mengandung yang sedang menunggu di bangku di tepi kaunter nurse...aku jadi sayu dan pilu melihat mereka yang sedang sarat..sesekali mereka menggosok perut..aku fikir mungkin bb diorang sedang menendang..indahnya kalau aku dapat lalui situasi itu.."dik,dah berapa bulan?nak bersalin dah ke?"tanya kakak yang duduk di sebelah aku..aku terpana dan terkejut dengan pertanyaan kakak tu..memang aku disini untuk lahirkan bb..tapi bukan macam kakak yang gembira dan tak sabar untuk lahirkan bb kakak..aku tengah sedih kak..sedih untuk lahirkan bb ni..aku tak sanggup untuk lahirkan bb aku..pilunya hati dengan pertanyaan kakak ni..aku senyum pada kakak.."baru 27 mggu kak..tapi,bb saya dah meninggal..meninggal dalam perut.."aku senyum lagi pada kakak tu untuk menutup kesedihan di hati..kakak tu terkejut "sabar ye dik..Allah lebih sayangkan dia..adik muda lagi..ada lagi peluang lepas ni..sabar ye dik"..kata kakak tu sambil gosok bahu aku..aku angguk sambil senyum pada aku..."akak dah nak bersalin ke?".."belum lagi,baru 38 minggu..akak ada darah tinggi,jadi kena induce..aritu doktor suruh g hospital bila msk 38 mggu".."oooo...saya doakan akak selamat bersalin nanti.."..akak pun doakan adik selamat bersalin.."..tiba2 doktor memanggil nama aku..aku masuk ke bilik rawatan..mcm2 doktor tanya..penat pulak nak ulang benda yang sama..tapi terpaksa lah..doktor suruh aku baring atas katil..dia scan perut aku..aku jadi sedih bila aku tengok anak aku kat monitor scan..anak mummy dak menurun ke bawah...bangun la sayang..jangan buat mummy sedih sayang...aku pandang ke arah lain bila air mata ini hampir tumpah..tak sanggup aku nak tengok lama2 anak aku...dia dah tak bergerak lagi..doktor pandang aku.."saya akan ikut planning doktor sibu yang dia tulis dalam surat tu..awak akan dimasukkan ke wad untuk di induce..sebelum tu saya akan cek jalan dulu.."..hah?cek jalan?tak nak..sakit..huhuhu..doktor arahkan nurse untuk sediakan peralatan..lemah kaki aku..lepas siap cek jalan doktor ckp tak de bukaan lagi..aku akan dimasukkan ke wad dan pagi2 esok doktor akan masukkan ubat..aku turun dan duduk di bangku yang disediakan..nurse panggil nama aku untuk ambil tekanan darah..tekanan darah aku tinggi balik..ni mungkin sbb aku sangat tertekan dengan musibah ni..doktor masih menulis laporan di dalam fail aku..nurse suruh aku menunggu lagi..aku keluar ke tempat keluargaku..aku duduk di sebelah suamiku.."sayang,macamana?bila nak bersalin?"tanya hubby..semua ahli keluargaku memandangku..menunggu jawapan dariku.."tak tau..doktor ckp kena masuk wad dulu..pagi esok doktor nak masukkan ubat untuk bagi sakit untuk bersalin.."..masa kami sedang bersembang2 tiba2 pintu labour room terbuka..nurse sedang menolak seorang ibu yang sedang memangku bayi menggunakan wheel chair..aku menggenggam erat tangan suamiku..untuk mencari kekuatan..kadang2 terbit rasa cemburu dalam hatiku bila melihat ibu2 lain dapat melahirkan anak2 yang comel dan sihat..dan yang pastinya hidup!tak macam aku..abang tolong sayang abang..berikan sedikit kekuatan abang pada sayang...sayang tak sanggup abang nak lalui semua ni...sayang tak sanggup abang...


*bersambung di entry akan datang..

No comments:

Post a Comment