CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, September 5, 2010

☼Bidadari Syurga☼

22.06.2010

*Sambungan dari Kurniaan Ilahi Yang Tak Ternilai

Bangun dari tdo aku terlupa tentang kesakitan yang aku alami mlm tdi...dlm fikiranku mungkin itu semua mimpi atas kerisauan aku pd bb yg tak bergerak..aku ke sekolah seperti biasa..dalam kelas aku rasa tak sedap hati..bb aku tak bergerak lagi..hati aku mula risau..terbayang kesakitan yang aku alami mlm tadi..dalam hati tak putus2 berdoa supaya Allah selamatkan brb aku...aku dah tak senang duduk..kebetulan Cikgu Nee msk ke kelas aku,aku pn ceritakan apa yang aku alami dan kesakitan aku mlm tadi..dia cpt2 srh aku ke klinik..aku pergi jumpa guru besar utk ke klinik..nsb baik gb aku baik..dia bg aku blk awal utk ke klinik..

Spai di klinik pakar sakit puan doktor xde sbb ada kes kecemasan..ada org nak bersalin..jadi kena la tunggu dulu..dalam hati mmg tak putus2 aku berdoa agar anak dalam kandungan ku ini selamat..sejam kemudian doktor datang..nasib baik masa tu tak ramai orang,jd nama aku terus dpanggil..doktor tanya keadaan aku..aku cerita kan apa yang aku alami..nurse ambil tekanan darah aku...terkejut nurse dan doktor tu sbb tekanan darah aku 150/100..byk kali dia ambil tekanan darah aku..bacaan tetap sama..doktor tanya sepanjang aku mengandung ada tak tekanan darah tinggi..aku cakap tekanan darah aku normal..doktor tgk buku pink aku..doktor suruh aku buat urine test...keputusan dia tetap sama mcm minggu lepas,aku kencing kotor..doktor ckp byk protin dalam air kencing aku...doktor suggest aku di refer ke hospital..tengah hari tu jugak..aku dah cuak..doktor suruh aku scan perut untuk tengok keadaan anak aku..aku kaget bile tengok bb aku tak bergerak..aku tanya doktor ada masalah pada anak saya ke?doktor ckp anak awak sihat..tp aku pelik sbb anak aku tak bergerak..aku nampak denyutan jantung dia je..aku dah mula risau..agak lama doktor scan perut aku..dalam setengah jam..aku risau sgt takut apa2 terjadi pada anak aku..aku pn tanye lagi,doktor,kenapa dengan anak saya..anak saya sihat kan doktor,anak saya tak ape2 kan doktor..doktor ckp anak awk sihat..xde ape2...aku tanye lagi..kenapa doktor scan lama sgt?..oohh,sy tengah belajar scanner baru ni..baru je dpt pagi tadi..fuh..lega hati aku..doktor print 2 keping gambar bb..yang satu tu dia tulis abnormal..masa tu aku tak perasan lagi yang dia tulis ni..ms kat hospital baru perasan..doktor suruh aku g cepat2 ke hospital sbb doktor ckp aku ada tekanan darah tinggi n kencing kotor,nanti efect kat buah pinggang aku..menurut doktor tu xde kesan pada bb pun pasal ni..lega hati aku...lepas jumpa doktor tu terus aku g ke hospital sibu...kat hospital byk kali jgk doktor cek tekanan darah aku..tp memang betul,tekanan darah aku memang tinggi..aku ditempatkan di wad sementara untuk ibu mengandung untuk pemantauan...nurse buat pemeriksaan janting bb..nurse ckp normal..tepat jam 12 tengah hari tibe2 aku alami contraction..tp aku tak rasa sakit..perut aku je mengeras 5 min sekali...nurse duk pegang perut aku..nurse ckp klu mcm ni tanda2 org nak bersalin..aku dah cuak..tak kan nak bersalin dah..kandungan aku br je 27 mggu..doktor nak cek jalan..pakai mulut itik tu..hati aku dah berdebar2...nurse siapkan peralatan..doktor pun cek..malu nye aku nak kene kangkang depan doktor..Ya Allah, sakitnye..aku ckp kat doktor aku tak nak cek..sakit..sakit..aku duk merintih..doktor suruh aku tarik nafas dalam2..siap..doktor cakap jalan tak buka lagi..doktor suruh nurse mskkan aku ke wad antenatal..doktor cakap petang nanti aku akn disuntik sejenis ubat untuk kuatkan paru2 bb sebagai persediaan kalau bb mmg nak keluar..aku terfikir,selamat ke bb aku nti?hati aku mula risau..masa scan tadi doktor ckp bb aku kecik sangat..700g..sepatutnya berat bb aku dalam 900g-1kg..kalau bb aku keluar nanti hidup ke dia?aku berserah pada Allah..aku tak putus2 berdoa supaya anak aku selamat..aku sanggup tukarkan nyawa aku untuk selamatkan anak aku ni..


Dalam wad antenatal aku ditempatkan di wad kelas 3 sbb nurse ckp kat cni xde wad kelas pertama @ 2..wad tu dah jadi wad saringan untuk H1N1..tak kesah la kat mana pun asalkan anak aku selamat..masa dalam wad tu orang tengok aku semacam jerk?sbb aku sorang je pakai tudung ke @ perut aku  x nampak mcm orang mengandung pun..lantak la..malas aku nak pk..yang aku nak pk sekarang aku keadaan anak aku..kadang2 aku rasa pelik,kenapa doktor kat klinik tadi ckp anak aku sht,doktor kat cni ckp anak aku dah nak keluar?nurse suruh aku masuk bilik rawatan untuk scan perut aku..masa tu aku tgk mmg bb tak bergerak..dalam hati aku aku pujuk suruh dia bergerak...bb,gerak la bb,mummy nak tengok bb bergerak..biar hati mummy lega ble bb bergerak..tendang la perut mummy bb..jgn buat hati mummy resah..bb,tolong la mummy..bb tetap tak bergerak tapi jantung dia masih lagi berdenyut..


Aku bgtau housemate aku yang aku skrg kat hospital..takut plak dorang risau aku tak balik2 lagi..masa tu dah nak dekat pukul 3..aku pn dah btau hubby..mesti hubby risau aku kena msk wad..aku btau dia yang doktor akan mskkan ubat utk kuatkan paru2 bb,takut bb akn kuar nanti..nurse datang untuk cek denyutan jantung bb..aku tak tanye nurse mcmane dgn denyutan jantung bb sbb aku dgr mcm biasa je..pukul 5 petang nurse suntik ubat untuk kuatkan paru2 bb tu..sakit gler..sebelah tangan aku rase berat sangat..lama jgk sakit tu..


Pukul 6 petang housemate aku datang bawa baju,telekung,peralatan mandi n surah yassin...aku bersembang dgn dorang mcm aku tak sakit pun..mcm xde ape2 yg berlaku sbb dalam hati aku anak aku takde pape..dia mesti kuat..aku akan kuar dari hospital ni esok..tu je yang aku pk masa tu..housemate aku blk pukul 7 mlm..lps je housemate aku blk,nurse2 pelatih datang cek jantung bb pakai alat yang ada wayar..dorang panggil "ctg" kot..ntah betul ke tak sebutan aku ni..tapi jantung bb payah nak cari..aku releks je masa tu tak tau ape2..ni kan pengalaman pertama aku..dorang panggil doktor..doktor ni aku tak berapa faham sangat dia ckp sbb dia suara dia sengal..dah la cina ckp sengal plak mmg aku tak berapa nak faham..klu dia cakap aku kene tengok pergerakan mulut dia baru aku faham...tapi dia baik sangat..doktor suruh nurse ambik alat yang mcm mikrofon tu untuk cari denyutan jantung bb..mmg payah nak cari..bile nurse tu tekan kuat baru dengar jantung bb..doktor ckp tak payah bt ctg tu..aku releks je..tak tau pape..


Aku dapat rase anak aku sihat je..aku pk mcm ni sbb utk sedapkan hati aku jer..aku duk bermsg dgn hubby..bosan duk kat hospital..tengah aku duk msg2 tu bateri telefon aku dah nak habis..masa tu dah kol 9 lbh..ade plak nurse datang nak cek jantung bb pakai alat cam mikrofon tu..tak dengar jugak denyutan jantung bb..nurse ckp mgkin alat ni rosak kot..nurse tu tukar alat yang lain plak..tak jumpe jugak..hati aku dah berdebar2..nurse tukar 4 kali alt tu tapi masih x jumpa jantung bb..nurse panggil doktor..doktor suruh nurse tu bw scanner utk tengok jantung bb..doktor cari2 jantung bb..aku tgk mcm xde dah benda yabg berdenyut kat monitor scanner tu..aku dah berdebar2..tak putus2 aku berdoa anak aku selamat..doktor macam tak puas hati dengan scanner yang kecik tu..dia ajak aku msk dalam bilik rawatan untuk gune scanner yang lagi besar dan canggih dari yang tadi..aku sempat hantar msg kat hubby yang aku kene msk bilik rawatan..masa tu dah kol 10....aku pun msk dalam bilik rawatan..doktor sengal tadi pun scan perut aku..muka doktor dah berubah bile jantung bb x nampak..dia suruh aku tunggu skejap nak panggil doktor lg senior dari dia..aku pun tunggu..masa tu aku asyik berdoa..Ya Allah,selamatkanlah anakku..biarlah dia dapat tengok dunia ni...hati aku pun tak putus2 sebut Ya Allah...Ya Allah..Ya Allah...


Doktor pn datang..doktor scan perut aku..puas doktor scan perut aku..agak lama tapi masih tak nampak denyutan jantung bb..doktor mengeluh..dia pandang aku..dia pegang bahu aku..dia cakap..no fetus heart..aku rasa mcm kosong hidup aku..rasa ada benda berat hempap dada aku..tapi air mata aku tak kuar lagi..aku nak kan kepastian dari doktor..doktor,macamana dgn anak saya?sabar ye puan,anak puan dah tak der..mungkin tu yang terbaik untuk dia..masa saya scan tadi mcm ada yang abnormal pada abdomen dia..mgkin usus dia kat luar..doktor patrik ling (doktor kat klinik yg aku g pg td) pun tulis mcm tu kat gambar scan dia..mungkin tu yang terbaik untuk bb puan..dia xnak menyusahkan puan bile dia kuar nanti..
Ya Allah..betul ke apa yang aku dengar ni?aku mimpi ke?beberapa kali aku meraup muka ku..betul..aku tak mimpi..doktor tak habis2 duk pujuk aku..tapi aku dah tak dengar apa yang doktor tu ckp..aku rasa mcm nak pengsan..hanya air mata yang keluar..aku rasa lemah satu badan..agak lama aku duk dalam bilik rawatan menangisi kematian anak aku..aku rasa mcm tak percaya..aku rasa doktor tu tipu...byk kali aku tanya doktor btl ke anak saya dah tak der?setiap kali tu jgk la doktor tu pujuk aku..Ya Allah,kuatkan lah hati hambamu ini untuk hadapi dugaan yang engkau berikan ini..Abang,anak kita dah tak de..anak kita dah mati abg..hanya hati aku yang berkata2..suara aku dah tak blh keluar..aku tanye doktor apa plan dia utk bb aku ni..dia ckp dia nak sahkan lagi dgn doktor pakar pg esk..klu doktor pakar sahkan mmg anak aku dah tak der,dia akan paksa untuk bb ni keluar..aku dah x blh pk ape2 dah masa tu..satu jer yg aku fikir..aku nak jumpa hubby dulu sebelum doktor buat ape2..doktor cakap blh sbb bb blh duduk lama dlm perut aku walaupun dia dah meninggal..xde kesan pd diriku..aku ckp kat doktor aku nak tel hubby utk bgtau perkara ni..aku ke katil aku untuk ambik telefon..telefon aku dah mati..xde bateri..aku masih lagi menangis masa tu..aku dah tak hiraukan banyak mata yang memandang..aku ke kaunter nurse..doktor ada lagi kat ctu..aku ckp telefon aku dah tak de..aku nak charge tel utk tel hubby..nurse bg aku charge tel kat kaunter (kat hospital ni tak blh charge tel kat plag kat katil)..aku pun tel hubby..dengar je suara hubby makin kuat aku menangis..aku makin hiba dengar suara dia..aku mmg tak blh nak bercakap dgn dia..aku bg tel kat doktor..doktor mcm faham situasi aku terus ambik tel dan bcakap dengan hubby..aku terus menangis..mcmana la hubby dgr berita ni..lama jgk doktor ckp dgn hubby..lps siap ckp dgn hubby doktor bg tel pada aku..lps tu br aku blh ckp dgn dia..abang,anak kita dah tak de..anak kita dah tak de abang..sabar sayang..sabar..abang akan g sana pg esk..tunggu abg datang..jgn bg doktor buat apa2..tunggu abg spai dulu..terus abg letak tel..suara abang pun berubah masa tu..mesti abang pun sedih kan..sedih sbb anak kita dah xde..baru je mggu lps kita sama2 g scan anak kita kn abang..scan 4d..tembam anak kita..masa tu pun doktor cakap anak kita sihat,tapi dia tak bagi kita nak tengok muka dia..dia asyik sorok muka dia dengan tangan..spai sejam doktor scan perut sayang,tapi anak kita memang tak nak tunjuk muka dia..sempat jugak doktor ambik gambar anak kita kan abang..comel..hidung macam abg..mulut mcm sayang..dahi mcm abang..luas..pipi dia tembam...tapi tu semua tinggal kenangan..anak mummy dah tak de..anak mummy br je tinggalkan mummy..td masa mummy tengah nangis mummy sempat dengar doktor ckp ms dia scan petang tadi denyutan jantung bb dah lemah..tapi doktor tak ckp pn kat mummy..mesti dia tak nak mummy risau kan?


aku terus ke katil aku..aku nangis semahu2nya..kenapa aku terima berita ni sorang2..xde org nak pujuk aku..xde org nak tenangkan aku..kenapa aku kena hadapi berita buruk ini sorang2..Allah nak uji ketabahan aku..kekuatan iman aku..aku buka lamari untuk ambil tuala kecil untuk sapu air mata yang melimpah2 ni..tbe2 aku ternampak Surah Yassin yg housemate aku bw tadi..terus aku teringat,biasanya org bacakan yassin utk org yg br meninggal..terus aku g toilet utk ambil wuduk..dalam kepayahan..dlm tangisan,aku cuba jgk untuk baca yassin..aku dah tak hiraukan orang sekeliling aku..dia tak kan faham perasaan aku sekarang..aku teruskan bacaan aku sampai habis..tiba2 aku rasa ada sedikit kekuatan..aku dah tak menagis lagi..aku tengok jam masa tu dah pukul 12 lbh..tapi mata aku tak mengantuk lagi..aku baring atas katil sambil memikirkan perkara yang berlaku pada aku hari ini..dari pg tadi sampai aku terima berita buruk tadi..rasa mcm sekejap je benda ni berlaku..begitu pantas..aku terfikir..kenapa aku diduga sebegini rupa?apa salah aku?apa dosa aku?
"Ya Allah,jangan kau duga aku melebihi batas mampuku, Ya Allah..jika Kau duga aku, aku tau Kau sayang padaku.."


bersambung di entry yang seterusnya.....


*aku dah tak mampu nak teruskan menaip tentang kenangan pahit ini..tunggu kekuatan datang balik...^_^



No comments:

Post a Comment